4.3. Kawaleryjski wzór osobowy |
W kawaleryjskiej tradycji wychowawczej pojęcie wzór osobowy odnosi się najczęściej do postaci historycznych, wielkich dowódców i żołnierzy, zarówno do ich cech osobowych jak postawy i działalność. Oznacza zbiór cnót żołnierskich, takich jak: męstwo, honor, patriotyzm, przyjaźń, sprawność fizyczna, szlachetność, koleżeństwo, odpowiedzialność, szczerość, prawdomówność itp. |
Wzorzec osobowy jest środkiem wychowawczym dla żołnierzy. Zdaniem H. Muszyńskiego jest to opis konkretnego człowieka, jego osobowości, postępowania, dokonań, przy czym nie musi być on pełny. Nie musi też być w całości akceptowany. Ponieważ jednak stanowi materiał do naśladowania dla wychowanka, musi być aprobowany społecznie. Jako taki stanowi wzór jakiejś zbiorowości i jest elementem życia społecznego. W. Okoń uwzględnia także rolę wyobrażeń, postaci fikcyjnych jako wzorów osobowych. Według niego to "opis lub wyobrażenie jakiejś osoby, której czyny uważa się za godne naśladowania; może to być konkretna postać historyczna, współcześnie żyjący wybitny pod jakimś względem człowiek lub bohater powieści, filmu czy widowiska telewizyjnego". Ważne dla wychowania jest, by wywoływał chęć pozytywnego naśladownictwa. |
W różnych epokach państwa polskiego, kładziono nacisk na nieco inne wzorce osobowe w wojsku widziane jako cechy dobrego żołnierza. Pojawienie się wojska jako zorganizowanej siły zbrojnej związane było z koniecznością obrony powstającego państwa, a później również chęcią ekspansji. Wraz z nim pojawiły się pierwowzory i kształtowały właściwe dla niego zasady zachowania się. Tradycja obronności Polski, a więc i zasad żołnierskiego postępowania, ma więc ponad tysiąc lat. Już w epoce Mieszka I i Bolesława Chrobrego spotykamy takie cechy wojów jak: męstwo, odwaga, honor, wierność, lojalność, poczucie własnej godności i przede wszystkim chęć służenia Bogu i ojczyźnie. Wyróżniali się także wyglądem zewnętrznym - byli wysocy, dobrze zbudowani i ubierali się bardziej elegancko. Szczególnie wyróżniali się ci, którzy walczyli konno. Od XIII wieku, kiedy to możemy już mówić o rycerstwie polskim, nastąpił rozkwit rycerskiej obyczajowości. W średniowieczu, giermek jako młodzieniec towarzyszący rycerzowi i szkolił się w służbie wojskowej; służba giermka była przygotowaniem do stanu rycerskiego. |
Instytucja rycerstwa przyszła do Polski z Zachodu i zawierała w sobie całą tę treść, którą do dziś mamy na myśli używając słowa "rycerskość". Początki rycerstwa wiązane są z postacią króla Celtów - Artura, który na czele rycerzy, zasiadających przy "okrągłym stole", wyruszył na poszukiwania świętego Graala. Rycerzy wyróżniały takie cechy jak: szlachetność, hojność, wspaniałomyślność dla pokonanych i słabych, dzielność, uczciwość, szacunek dla kobiet, bogobojność. Innym przykładem słynnego średniowiecznego rycerza był Francuz Roland. Wielkość jego została uznana w obliczu bohaterskiej śmierci, mimo iż okazał się nieudolnym dowódcą. Do sławy rycerzy przyczyniały się przekazywane liczne pieśni opiewające ich czyny i cnoty. Rycerz powinien być piękny i promieniować wdziękiem. Pomagał mu w tym strój - lśniąca zbroja, i opływający przepychem, barwny rząd koński. Siły swojej rycerz dowodził w walce, co było tym trudniejsze, że zbroja ważyła 60-80 kilogramów. Ruszali na nieprzyjaciela z pieśnią rycerską na ustach "Bogurodzica", wiarą w sercu oraz odwagą i doświadczeniem zdobytym w wielu poprzedzających bitwach, dzięki któremu wykształciła się nowa taktyka jazdy. |
Obowiązkiem rycerza było szukanie sławy, a zdobyć ją mógł na polu bitewnym. Historia nie szczędziła polskim rycerzom okazji do zdobycia sławy. Byli jednak i tacy, którzy sławy szukali poza granicami kraju, szczególnie w Ziemi Świętej, gdyż oprócz sławy, tym większej, że zdobytej w walce o wiarę, rycerz przywoził do kraju liczne relikwie. Inną namiętnością rycerzy była miłość do kobiet. Darzyli je szacunkiem, walczyli w obronie ich godności, składali im śluby i je wypełniali. |
Kawaleryjskie wzory osobowe w siłach zbrojnej jazdy polskiej, zmieniały i modyfikowały się, na przestrzeni wieków XIX i XX, oraz z potrzeby związane z tworzeniem się państwa polskiego. Uświadomienie sobie tych idei i potrzeb było szczególnie ważne dla rozumienia wychowania i ówczesnej tradycyjnej szkoły polskiej. |
Na ukształtowanie się wzoru legionisty i członka Polskiej Organizacji Wojskowej wpływ miał przede wszystkim Józef Piłsudski. Według niego nowoczesny żołnierz powinien cechować się: patriotyzmem, honorem, silnym charakterem, opanowaniem, odpowiedzialnością i zdyscyplinowaniem, męstwem i dumą. |
W okresie dwudziestolecia międzywojennego o kształcie wzoru osobowego żołnierza przesądziły zarówno doświadczenia wyniesione z okresu powstań narodowo-wyzwoleńczych, armii państw zaborczych, jak i osiągnięcia nauki, zwłaszcza psychologii oraz pedagogiki wojskowej a także potrzeby niepodległego państwa polskiego. Próby sformułowania owego wzoru podejmowali Marian Porwit, Władysław Sikorski, Stanisław Sosabowski, Kazimierz Ryziński. Mimo różnic w ich poglądach sprowadzał się on do następującego zestawu cech osobowych: patriotyzm, męstwo, godność i poczucie dumy narodowej, honor, wola, dokładność, poczucie odpowiedzialności, inicjatywa, koleżeństwo, karność, samodzielność, wytrzymałość, zdolność do poświęceń. W kształtowaniu tych cech czerpano z tradycji orężnych WP, zwłaszcza doświadczeń wojny polsko-sowieckiej 1920 r., ilustrując każdą z cech konkretnymi przykładami, najpełniej przemawiającymi do wyobraźni i świadomości kawalerzystów. |
W okresie II wojny światowej za najważniejszą cechę osobowości żołnierza uznano patriotyzm i wytrwałość w walce o odzyskanie przez Polskę niepodległości. Podkreślano znaczenie męstwa, odwagi, koleżeństwa i zdyscyplinowania dla powodzenia w walce. Wzorów do naśladowania szukano zarówno w historii, wśród wybitnych żołnierzy i dowódców, jak i wśród żołnierzy, którzy wykazali się walecznością i bohaterstwem w tej wojnie. |
Okres powojenny - ludowego Wojska Polskiego, zdominowała ideologia socjalistyczna, kawaleryjski wzorzec zachowania w wojsku uległ rozproszeniu ze względów ideologicznych ówczesnego systemu polityczno-wojskowego. Prawdziwy rozkwit tradycyjnych wzorców osobowych, nastąpił dopiero po 1980 roku. |
Obecnie w wychowaniu wojskowym odwołujemy się do wzorów osobowych, żołnierza III RP i cech dobrego żołnierza, które uosabiają konkretne postacie historyczne (przyjętych imion patronów Jednostek Wojskowych), ludzi zasłużonych dla narodu polskiego i tradycji orężnych. |
Jest wszakże pewien katalog cnót-wartości uniwersalnych, których posiadanie wydaje się być warunkiem sine qua non uznania kogoś za wzór osobowy. |
Wzór osobowy powinien mieć wymiar czysto praktyczny. Powinien być blisko życia, namacalny i atrakcyjny, nawet dla tych, którzy nie zwykli nikogo naśladować. Jak pisze H. Muszyński powinien to być ktoś, kto jest reprezentantem danego środowiska, kimś konkretnym, czyimś wzorem. |
Obecnie proponowany ideał żołnierza nadaje kierunek działaniu dowódcy - wychowawcy zawarty w celach i zadaniach wychowania wojskowego. |
|