tekst: Jarosław Kantorowski |
Wychowanie w duchu tradycji kawaleryjskich |
Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Wydział Humanistyczny Kierunek Pedagogika Praca dyplomowa napisana pod kierunkiem dr Elżbiety Woźnickiej, Łódź 2003 |
WSTĘP |
Tradycja kawaleryjska istnieje od wieków. Posługuje się ona właściwą sobie symboliką. Na podstawie książek oraz wspomnień, obserwacji żyjących kawalerzystów i osób współcześnie kultywujących tradycje kawaleryjskie staram się oddać ducha kawaleryjskiego i przedstawić kawaleryjskie tradycje. |
Przeobrażająca się obecnie polska koncepcja wychowania żołnierza w tradycji sięga do źródła wiedzy o przodkach, którzy walczyli za wolność ojczyzny, wyznaczając tym samym ideał człowieka - obywatela. Wychowanie kawaleryjskie i wychowanie w duchu tradycji kawaleryjskiej sięga do tego, co kształtowało się i sprawdzało przez wieki, do tradycji narodowej oręża polskiego przekazywanej w wojsku i rodzinach z pokolenia na pokolenie. |
Celem mojej pracy jest wskazanie na znaczenie kultywowania tradycji, przekazywania ducha kawaleryjskiego w wychowaniu młodych ludzi. Doświadczenia wielu pokoleń Polaków zaowocowały powstaniem wzorca osobowego, którego zaszczepienie w nowych pokoleniach winno być celem wychowania współczesnego patrioty. |
Wielowiekowe doświadczenia, nawet te przekazywane w formie tzw. małej tradycji, budzą w młodych ludziach poczucie dumy narodowej, wyjątkowości polskiego narodu oraz wzbudzają zainteresowanie. Pokierowanie rozwojem jednostek przez rozwijanie tego zainteresowania sprzyja kształtowaniu pożądanych postaw społecznych. |
W oparciu o literaturę oraz wywiady z osobami z kręgu tradycji kawaleryjskiej (członkowie jednostek i organizacji wojskowych i paramilitarnych) postaram się przedstawić związki między tradycjami kawaleryjskimi a wychowaniem młodzieży. |
W pierwszym rozdziale pracy, zawarta została historyczna rola kawalerii, wpływu ich szarż na losy Europy i Polski. Dzieje polskiej jazdy są fundamentem pięknej narodowej tradycji oręża polskiego. |
Rozdział drugi przedstawia sposób kultywowania tradycji kawaleryjskiej w okresie II RP. Opisane są tu cechy wyróżniające polską kawalerię, stanowiące o jej wyższości nad innymi rodzajami broni, o jej wyjątkowości. |
Trzeci rozdział przedstawia metodę i środek wychowania fizycznego kawalerzystów w okresie międzywojennym jakim jest jazda konna. Jeździectwo wyrabia szczególnie przydatne cechy charakteru potrzebne w kawalerii, tworzy też swoisty fason kawaleryjski. |
W czwartym rozdziale, na podstawie wychowania wojskowego, przedstawiam cele, metody i środki wychowania w duchu tradycji kawaleryjskiej jako czynniki kształtujące postawy patriotyczne. |
Dotychczas nie dokonano opracowania teoretycznego na temat "Wychowanie |
w duchu tradycji kawaleryjskich". Praca taka jest potrzebna nie tylko dla żołnierzy na zajęciach dotyczących kształcenia obywatelskiego, ale i w szkołach średnich o profilu wojskowym z przysposobienia wojskowego młodzieży szkolnej. Myślę, że jest to również ważny temat dla wszystkich zajmujących się wychowaniem młodzieży do życia w społeczeństwie. Wskazuje on na korzyści płynące z wykorzystania tradycji, dorobku wielu pokoleń Polaków - Patriotów we współczesnej edukacji. |
"Komu się nie śniły barwne proporczyki, rogate czapy, kolorowe rabaty?... Dla kogo smukła sylwetka Księcia Józia, na pięknym karym koniu -"Szumie", z rozwianą burką nie stała się symbolem wszystkich cnót żołnierskich, niedościgłym ideałem?" |